Home
Standardy szkoleń całościowych, zasady realizowania szkoleń fakultatywnych oraz kryteria akredytacji szkoleń całościowych z zakresu psychoterapii psychoanalitycznej osób dorosłych oraz psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży obowiązujące w Polskim Towarzystwie Psychoterapii Psychoanalitycznej

Standardy szkoleń całościowych, zasady realizowania szkoleń fakultatywnych oraz kryteria akredytacji szkoleń całościowych z zakresu psychoterapii psychoanalitycznej osób dorosłych oraz psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży obowiązujące w Polskim Towarzystwie Psychoterapii Psychoanalitycznej

CZĘŚĆ I. Szkolenie całościowe z zakresu psychoterapii psychoanalitycznej osób dorosłych

§1. Definicja szkolenia całościowego i kwalifikacja do szkolenia.

1) Definicja szkolenia całościowego

Szkolenie całościowe w psychoterapii psychoanalitycznej osób dorosłych (zwane dalej „szkoleniem całościowym”) jest całościowym szkoleniem z zakresu psychoterapii w podejściu psychoanalitycznym. Ukończenie szkolenia całościowego jest jednym z warunków ubiegania się o certyfikat psychoterapeuty psychoanalitycznego. Minimalna długość szkolenia całościowego wynosi 4 lata, przy czym przez cały ten okres szkolenie musi obejmować trzy elementy: kształcenie teoretyczne, superwizję pracy klinicznej oraz psychoterapię własną. Osoby, które rozpoczynają szkolenie całościowe bez wcześniejszego szkolenia w psychoterapii przez pierwsze dwa lata kształcenia nie są uprawnione do świadczenia usług psychoterapeutycznych – dlatego w ich przypadku czteroletni okres szkolenia zostanie wydłużony o minimum dwa kolejne lata, by mogły od trzeciego roku szkolenia zgodnie z prawem spełnić wymóg równoległego realizowania trzech wyżej wymienionych elementów szkolenia. Osoby, które rozpoczynają szkolenie całościowe mając za sobą doświadczenie ukończenia przynajmniej dwóch lat wcześniejszego szkolenia w psychoterapii są uprawnione do świadczenia usług psychoterapeutycznych, zatem w ich przypadku szkolenie całościowe może trwać cztery lata, podczas których od początku realizować będą trzy wymienione wyżej elementy.

2) Kandydaci przystępujący do szkolenia całościowego w psychoterapii psychoanalitycznej muszą spełniać łącznie następujące warunki:

a) posiadać zdolność do czynności prawnych; nie być prawomocnie skazaną za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe; korzystać z pełni praw publicznych; wykazywać znajomość języka polskiego w zakresie niezbędnym do wykonywania zawodu psychoterapeuty.
b) posiadać wykształcenie wyższe i tytuł magistra lub tytuł lekarza
c) udokumentować odbycie przynajmniej 2 lat uprzedniego szkolenia w zakresie psychoterapii lub przedłożyć oświadczenie dotyczące akceptacji konieczności uzupełnienia 2 lat szkolenia po zakończeniu szkolenia całościowego

3) Kandydaci w procesie kwalifikacji odbywają rozmowę kwalifikacyjną, obejmującą wnikliwe badanie motywacji do szkolenia, w której bierze udział przynajmniej 2 superwizorów wchodzących w skład zespołu szkolącego.

§2. Nauczyciele w szkoleniu całościowym.

Osoby szkolące powinny rekrutować się z grona superwizorów towarzystw zrzeszonych w EFPP lub psychoanalityków IPA. Maksymalnie 20% zajęć w programie szkoleniowym mogą prowadzić nauczyciele legitymujący się cennym dorobkiem klinicznym i/lub naukowym, nie będący superwizorami EFPP i/lub IPA.

§3. Czas trwania szkolenia całościowego

1) Suma godzin szkolenia całościowego w psychoterapii psychoanalitycznej wynosi minimum 1420 godzin zrealizowanych w ciągu minimum 4 lat, w tym:

a) 360 godzin seminariów, wykładów i/lub warsztatów poświęconych teorii i technice psychoterapii oraz jej zastosowaniom w praktyce
b) 500 godzin psychoterapii własnej
c) 200 godzin superwizji indywidualnej
d) 360 godzin stażu klinicznego

2) Dopuszcza się możliwość ukończenia szkolenia całościowego w czasie dłuższym niż 4 lata w przypadku szkolenia w trybie uzupełniającym, opisanym w §7.

§4. Program szkolenia całościowego

1) Program szkolenia całościowego w psychoterapii psychoanalitycznej musi obejmować poniższe minimum programowe:

a) kształcenie teoretyczne, obejmujące 360 godzin seminariów, wykładów i/lub warsztatów poświęconych teorii i technice psychoterapii oraz jej zastosowaniom w praktyce, w szczególności:

• główne kierunki w psychoterapii
• wybrane elementy wiedzy o osobowości i rozwoju człowieka w cyklu życia
• teorie psychopatologii i diagnoza nozologiczna
• diagnoza psychoterapeutyczna i techniki pracy psychoterapeutycznej
• wybrane elementy wiedzy medycznej (np. elementy neurobiologii i psychofarmakologii)
• zagadnienia etyczne
• seminaria kliniczne

b) doświadczenie osobiste – szkolenie całościowe obejmuje minimum 500 godzin własnej psychoterapii spełniającej statutowe kryteria psychoterapii szkoleniowej, realizowanej poprzez minimum 4 lata psychoterapii psychoanalitycznej lub psychoanalizy w wymiarze przynajmniej 3 sesji w tygodniu. Podmiot szkolący nie zapewnia kandydatom indywidualnej psychoterapii – dopełnienie tego wymogu jest obowiązkiem kandydata. Osobiste doświadczenie psychoterapeutyczne jest rekomendowane od początku szkolenia całościowego, konieczne zaś od momentu rozpoczęcia pracy klinicznej (nie później niż od początku 3-go roku szkolenia)

c) praktyka psychoterapeutyczna pod superwizją – praca kliniczna pod indywidualną superwizją przez minimum 4-letni okres szkolenia. Indywidualna superwizja pracy klinicznej jest rekomendowana od początku szkolenia całościowego, konieczna zaś od momentu rozpoczęcia pracy klinicznej (nie później niż od początku 3-go roku szkolenia). Szkolenie całościowe obejmuje minimum 200 godzin superwizji u dwóch różnych superwizorów, przy czym jeden superwizowany pacjent odbywa sesje co najmniej dwa razy w tygodniu przez nie mniej niż 240 godzin. Przynajmniej jeden przypadek powinien być superwizowany przez co najmniej dwa lata z częstotliwością raz w tygodniu.

Podmiot szkolący w ramach seminariów klinicznych oferuje kandydatom superwizję grupową, ale nie zapewnia kandydatom indywidualnej superwizji – dopełnienie tego wymogu jest obowiązkiem kandydata.

d) Staż kliniczny, dający możliwość kontaktu z pacjentami z szerokiego spektrum zaburzeń. Szkolenie całościowe obejmuje minimum 360 godzin stażu w placówce służby zdrowia, instytucjach publicznych, organizacjach pozarządowych i/lub instytucjach prywatnych. Podmiot udzielający stażu musi świadczyć nieodpłatne usługi z zakresu wsparcia psychologicznego, którego integralną częścią jest systematyczna praca zespołowa. Staż można odbyć w dowolnej formie prawnej, w szczególności: wolontariatu; umowy o pracę; umowy cywilnoprawnej; w ramach kontraktu. W przypadku osób, które rozpoczęły szkolenie po 01.01.2024 przynajmniej połowa stażu musi zostać odbyta w placówce służby zdrowia, np. oddziale szpitalnym lub poradni zdrowia psychicznego.

Podmiot szkolący nie zapewnia kandydatom miejsc stażowych – dopełnienie tego wymogu jest obowiązkiem kandydata. Staż kliniczny można zrealizować po rozpoczęciu szkolenia całościowego. W przypadku osób, które rozpoczęły szkolenie przed 01.01.2024 i ukończą je przed 31.12.2028, staż kliniczny można zrealizować także przed rozpoczęciem szkolenia całościowego.

2) Możliwe jest odbywanie psychoterapii własnej oraz superwizji z udziałem form zdalnych zgodnie z obowiązującymi uchwałami Rady PTPP. Odbywanie seminariów teoretycznych z udziałem form zdalnych jest możliwe w liczbie godzin nie przekraczającej 20% programu szkolenia.

§5. Końcowa kwalifikacja w szkoleniu całościowym

1) Końcowa kwalifikacja obejmuje przedstawienie pisemnej pracy klinicznej w oparciu o pracę z superwizowanym przypadkiem. W przypadku ukończenia szkolenia spełniającego kryteria opisane w §4 oraz uzyskania pozytywnej oceny końcowej pisemnej pracy klinicznej podmiot szkolący jest zobowiązany wydać kandydatowi dyplom ukończenia szkolenia całościowego.
2) Praca kliniczna zostanie oceniona na podstawie następujących kryteriów:

a) posługiwanie się wiedzą i rozumieniem z zakresu zdrowia psychicznego
b) posługiwanie się założeniami i zasadami terapii psychoanalitycznej
c) umiejętność diagnozy do psychoterapii i konceptualizacji problemu,.
d) umiejętność prowadzenia psychoanalitycznej psychoterapii.
e) przestrzeganie zasad profesjonalnych i etycznych

§6. Równoległość trzech elementów szkolenia całościowego

1) Ukończenie szkolenia całościowego potwierdzone uzyskaniem dyplomu wymaga równoległej realizacji przez cały czas trwania szkolenia (4 lata) trzech zasadniczych elementów: kształcenia teoretycznego (zasadniczego kształcenia całościowego zapewnionego przez podmiot szkolący oraz w razie potrzeby fakultatywnego kształcenia uzupełniającego, realizowanego przez kandydata we własnym zakresie), własnej psychoterapii (kandydat zobowiązany jest zapewnić ją sobie we własnym zakresie) oraz superwizji indywidualnej (kandydat zobowiązany jest zapewnić ją sobie we własnym zakresie).
2) Podmiot szkolący jest zobowiązany bezpośrednio poinformować kandydata o warunkach przedstawionych w §6 pkt. 1 na etapie rekrutacji, jeszcze przed rozpoczęciem szkolenia.
3) Podmiot szkolący jest odpowiedzialny za weryfikację realizacji tych elementów szkolenia całościowego, które kandydat realizuje we własnym zakresie, natomiast kandydat jest odpowiedzialny za coroczne dostarczanie zaświadczeń potwierdzających realizację superwizji oraz psychoterapii a także opinii od superwizora.

§7. Tryb uzupełniający w szkoleniu całościowym

1) W przypadku niespełnienia warunków wymienionych w §4, §5 oraz §6 kandydat nie może uzyskać dyplomu ukończenia szkolenia całościowego w normalnym trybie. Kandydaci mają wówczas możliwość kontynuowania szkolenia w trybie szkolenia uzupełniającego.
2) Zgody na udział w szkoleniu uzupełniającym udziela podmiot szkolący. Program szkolenia uzupełniającego obejmuje uczestnictwo w ciągu roku w przynajmniej 40 godzinach edukacyjnych kształcenia fakultatywnego równolegle do psychoterapii własnej i superwizji indywidualnej, aż do uzyskania wymaganej sumy godzin wszystkich elementów kształcenia oraz 4-letniej ciągłości szkolenia teoretycznego, superwizji indywidualnej i terapii własnej
3) Szczegółowe zasady uczestniczenia w zajęciach fakultatywnych określają §10 – §14.

§8. Monitorowanie przebiegu szkolenia całościowego

1) Zarząd podmiotu szkolącego okresowo monitoruje proces kształcenia kandydata i jego postępy. Podmiot szkolący jest zobowiązany wskazać opiekuna merytorycznego każdego kandydata. Opiekun merytoryczny po zakończeniu każdego semestru formułuje opinię na temat kandydata w oparciu o własne spostrzeżenia oraz ustne lub pisemne sprawozdania od nauczycieli i superwizorów biorących udział w procesie kształcenia. Podmiot kształcący decyduje o sposobie dokumentacji spostrzeżeń opiekuna merytorycznego oraz przekazywania opinii przez opiekuna merytorycznego.

2) Opinia na temat kandydata odnosi się w szczególności do:
a) posługiwania się wiedzą i rozumieniem z zakresu zdrowia psychicznego osób dorosłych,
b) posługiwania się założeniami i zasadami terapii psychoanalitycznej,
c) umiejętności diagnozy do psychoterapii i konceptualizacji problemu,.
d) umiejętności prowadzenia psychoanalitycznej psychoterapii.
e) przestrzegania zasad profesjonalnych i etycznych,
f) umiejętności korzystania z superwizji.
3) Opiekun merytoryczny kandydata jest odpowiedzialny za weryfikację realizacji tych elementów szkolenia całościowego, które kandydat realizuje we własnym zakresie.

§9. Afiliacja programów szkoleń całościowych

1) Polskie Towarzystwo Psychoterapii Psychoanalitycznej może udzielić afiliacji programowi szkolenia całościowego w psychoterapii psychoanalitycznej prowadzonemu przez podmiot kształcący, stanowiący instytucję odrębną od Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej.
2) Podmiot kształcący musi dysponować kadrą edukacyjną opisaną w §2 oraz przedstawić program merytoryczny szkolenia zgodny z wymogami opisanymi w §3, §4, §5 oraz §6.
3) Podmiot kształcący musi utworzyć przynajmniej trzyosobową Radę Szkolenia odpowiedzialną za merytoryczny program szkolenia i nadzorującą jego przebieg. Rada Szkolenia składa się z superwizorów towarzystw zrzeszonych w EFPP lub psychoanalityków IPA. Uczestnictwo w Zarządzie szkolenia lub bycie jego właścicielem nie wyklucza możliwości zasiadania w Radzie szkolenia.
4) Podmiot ubiegający się o afiliację zobowiązany jest przedłożyć:
a) formularz afiliacyjny, potwierdzający zgodność programu szkolenia ze Standardami Szkolenia PTPP;
b) szczegółowy opis programu szkolenia, uwzględniający treści kształcenia oraz wskazujący nauczycieli realizujących ów program;
c) dowód uiszczenia opłaty afiliacyjnej w wysokości określonej przez Zarząd PTPP.
5) Rada PTPP przyznaje afiliację na podstawie pozytywnej oceny Formularza Afiliacyjnego, zgodności Programu Szkolenia ze Standardami Szkolenia PTPP oraz dowodu uiszczenia opłaty afiliacyjnej. Afiliacja szkolenia przyznawana jest na okres 4 lat.
6) Realizacja afiliowanego programu podlega bieżącej ocenie Rady (na podstawie przekazywanych co roku raportów).
7) Przedłużenie afiliacji wymaga ponownego przedłożenia Formularza Afiliacyjnego oraz opisu Programu Szkolenia, ocen rocznych formułowanych na podstawie przekazywanych raportów a także ponownego wniesienia opłaty afiliacyjnej.
8) Rada PTPP może przeprowadzić ponowną weryfikację spełniania kryteriów afiliacji przez dany podmiot szkolący przed upływem 4 lat na podstawie negatywnych ocen rocznych formułowanych w oparciu o przekazywane raporty, braku raportów rocznych lub powstania wątpliwości co do zgodności stanu faktycznego ze stanem raportowanym. W sytuacji gdy program przestaje spełniać wymagane kryteria, Rada może wycofać decyzję o afiliacji.
9) Opisane kryteria afiliacji obowiązują wszystkie programy szkoleniowe rozpoczynające się od września roku 2024.
10) Niniejszy dokument określa w paragrafach §1 – §8 niezbędne minima afiliacyjne. Poszczególne podmioty szkolące ubiegające się o afiliację mają prawo wprowadzać dodatkowe kryteria i wymogi według własnego uznania.

CZĘŚĆ II. Szkolenie całościowe w zakresie psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży.

§1. Definicja szkolenia całościowego i kwalifikacja do szkolenia.

1) Definicja szkolenia całościowego

Szkolenie całościowe w psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży jest całościowym szkoleniem z zakresu psychoterapii w podejściu psychoanalitycznym. Ukończenie szkolenia całościowego w psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży jest jednym z warunków ubiegania się o certyfikat psychoterapeuty psychoanalitycznego dzieci i młodzieży. Minimalna długość szkolenia całościowego wynosi 4 lata, przy czym przez cały ten okres szkolenie musi obejmować trzy elementy: kształcenie teoretyczne, superwizję pracy klinicznej oraz psychoterapię własną. Osoby, które rozpoczynają szkolenie całościowe bez wcześniejszego szkolenia w psychoterapii przez pierwsze dwa lata kształcenia nie są uprawnione do świadczenia usług psychoterapeutycznych – dlatego w ich przypadku czteroletni okres szkolenia zostanie wydłużony o dwa kolejne lata, by mogły od trzeciego roku szkolenia zgodnie z prawem spełnić wymóg równoległego realizowania trzech wyżej wymienionych elementów szkolenia. Osoby, które rozpoczynają szkolenie całościowe mając za sobą doświadczenie ukończenia przynajmniej dwóch lat wcześniejszego całościowego szkolenia w psychoterapii są uprawnione do świadczenia usług psychoterapeutycznych, zatem w ich przypadku szkolenie całościowe może trwać cztery lata, podczas których od początku realizować będą trzy wymienione wyżej elementy.

2) Kandydaci przystępujący do szkolenia całościowego w psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży muszą spełniać łącznie następujące warunki:

a) posiadać zdolność do czynności prawnych; nie być prawomocnie skazaną za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe; korzystać z pełni praw publicznych; wykazywać znajomość języka polskiego w zakresie niezbędnym do wykonywania zawodu psychoterapeuty.
b) posiadać wykształcenie wyższe i tytuł magistra lub tytuł lekarza
c) udokumentować odbycie przynajmniej 2 lat uprzedniego szkolenia w zakresie psychoterapii lub przedłożyć oświadczenie dotyczące akceptacji konieczności uzupełnienia 2 lat szkolenia po zakończeniu szkolenia całościowego.

3) Kandydaci w procesie kwalifikacji odbywają rozmowę kwalifikacyjną, obejmującą wnikliwe badanie motywacji do szkolenia, w której bierze udział przynajmniej 2 superwizorów wchodzących w skład zespołu szkolącego.

§2. Nauczyciele w szkoleniu całościowym.

Osoby szkolące powinny rekrutować się z grona superwizorów towarzystw zrzeszonych w EFPP w sekcji psychoterapii psychoanalitycznej DiM lub psychoanalityków dzieci i młodzieży IPA . Maksymalnie 20% zajęć w programie szkoleniowym mogą prowadzić nauczyciele legitymujący się cennym dorobkiem klinicznym i/lub naukowym, nie będący superwizorami EFPP i/lub IPA.

§3. Czas trwania szkolenia całościowego

1) Suma godzin szkolenia całościowego w psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży wynosi minimum 1620 godzin zrealizowanych w ciągu 4 lat, w tym:

a) 400 godzin seminariów, wykładów i/lub warsztatów poświęconych teorii i technice psychoterapii psychoanalitycznej w szczególności teorii i technice psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży oraz jej zastosowaniom w praktyce
b) 500 godzin psychoterapii własnej
c) 180 godzin superwizji indywidualnej
d)180 godzin seminarium obserwacji niemowląt (w tym obserwacja dziecka 60 godzin, opracowanie materiału z obserwacji 30 godzin, seminarium 90 godzin)
e) 360 godzin stażu klinicznego

2) Dopuszcza się możliwość ukończenia szkolenia całościowego w czasie dłuższym niż 4 lata w przypadku szkolenia w trybie uzupełniającym, opisanym w §7.

§4. Program szkolenia całościowego

1) Program szkolenia całościowego w psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży musi obejmować poniższe minimum programowe:

   a) kształcenie teoretyczne, obejmujące 400 godzin seminariów, wykładów i/lub warsztatów poświęconych teorii i technice psychoterapii psychoanalitycznej w szczególności teorii i technice psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży oraz jej zastosowaniom w praktyce dotyczących takich zagadnień jak:

• główne kierunki w psychoterapii
• wybrane elementy wiedzy o osobowości i rozwoju człowieka w cyklu życia
• teorie psychopatologii i diagnoza nozologiczna
• diagnoza psychoterapeutyczna i techniki pracy psychoterapeutycznej
• wybrane elementy wiedzy medycznej (np. elementy neurobiologii i psychofarmakologii)
• zagadnienia etyczne
• seminaria kliniczne

b) doświadczenie osobiste – szkolenie całościowe obejmuje minimum 500 godzin własnej psychoterapii spełniającej statutowe kryteria psychoterapii szkoleniowej, realizowanej poprzez minimum 4 lata psychoterapii psychoanalitycznej lub psychoanalizy w wymiarze przynajmniej 3 sesji w tygodniu. Podmiot szkolący nie zapewnia kandydatom indywidualnej psychoterapii – dopełnienie tego wymogu jest obowiązkiem kandydata. Osobiste doświadczenie psychoterapeutyczne jest rekomendowane od początku szkolenia całościowego, konieczne zaś od momentu rozpoczęcia pracy klinicznej (nie później niż od początku 3-go roku szkolenia)

c) praktyka psychoterapeutyczna pod superwizją – praca kliniczna pod indywidualną superwizją przez minimum 4-letni okres szkolenia. Indywidualna superwizja pracy klinicznej jest rekomendowana od początku szkolenia całościowego, konieczna zaś od momentu rozpoczęcia pracy klinicznej (nie później niż od początku 3-go roku szkolenia). Szkolenie całościowe w psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży obejmuje minimum 180 godzin superwizji indywidualnej. Aby zakończyć szkolenie należy poprowadzić 3 pacjentów szkoleniowych, w tym dwóch minimum 2 razy w tygodniu a jednego minimum 1 raz w tygodniu. Minimum jeden pacjent przychodzący minimum 2 razy w tygodniu musi być superwizowany przez rok w superwizji indywidualnej raz w tygodniu. Superwizowani pacjenci muszą się wywodzić z trzech różnych grup wiekowych: I gr 0-6 rż, II gr 6-12 rż, III gr 12-18 rż.
Superwizja w trakcie szkolenia całościowego musi odbywać się co najmniej u dwóch różnych superwizorów, co najmniej jeden proces superwizyjny trwa dwa lata. Superwizorzy superwizujący prowadzonych w trakcie szkolenia pacjentów szkoleniowych powinni być superwizorami psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży PTPP.
Podmiot szkolący w ramach seminariów klinicznych oferuje kandydatom superwizję grupową, ale nie zapewnia kandydatom indywidualnej superwizji – dopełnienie tego wymogu jest obowiązkiem kandydata.

d) Staż kliniczny, dający możliwość kontaktu z pacjentami z szerokiego spektrum zaburzeń. Szkolenie całościowe obejmuje minimum 360 godzin stażu.
Niemniej niż 120 godzin stażu powinno być realizowane w klinice albo oddziale psychiatrycznym wieku rozwojowego o charakterze stacjonarnym. Pozostała część stażu powinna być realizowana w innych placówkach prowadzących psychoterapię dzieci i młodzieży lub placówkach zajmujących się leczeniem osób dorosłych. Mogą to być na przykład oddziały dzienne psychiatryczne, poradnie zdrowia psychicznego, centra zdrowia psychicznego, środowiskowe centra zdrowia psychicznego, centra psychoterapii, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki pobytu dziennego, Ośrodki Wczesnej Interwencji, MOS-y, MOW-y, organizacje pozarządowe.
Za staż kliniczny uznaje się także stosunek pracy w wyżej wymienionych placówkach, instytucjach i organizacjach. Staż można odbyć w dowolnej formie prawnej, w szczególności: wolontariatu; umowy o pracę; umowy cywilnoprawnej; w ramach kontraktu.

Podmiot szkolący nie zapewnia kandydatom miejsc stażowych – dopełnienie tego wymogu jest obowiązkiem kandydata. W przypadku osób rozpoczynających szkolenie po dniu 01.01.2024 staż kliniczny można zrealizować wyłącznie w trakcie realizacji szkolenia całościowego. W przypadku osób, które rozpoczęły szkolenie przed 01.01.2024 i ukończą je przed 31.12.2028, staż kliniczny można zrealizować także przed realizacją szkolenia całościowego.

2) Możliwe jest odbywanie psychoterapii własnej oraz superwizji z udziałem form zdalnych zgodnie z obowiązującymi uchwałami Rady PTPP. Odbywanie seminariów teoretycznych z udziałem form zdalnych jest możliwe w liczbie godzin nie przekraczającej 20% programu szkolenia.

§5. Końcowa kwalifikacja w szkoleniu całościowym

1) Końcowa kwalifikacja obejmuje przedstawienie pisemnej pracy klinicznej w oparciu o pracę z superwizowanym przypadkiem. W przypadku ukończenia szkolenia spełniającego kryteria opisane w §4 oraz uzyskania pozytywnej oceny końcowej pisemnej pracy klinicznej podmiot szkolący jest zobowiązany wydać kandydatowi dyplom ukończenia szkolenia całościowego.
2) Praca kliniczna zostanie oceniona na podstawie następujących kryteriów:

a) posługiwanie się wiedzą i rozumieniem z zakresu zdrowia psychicznego
b) posługiwanie się założeniami i zasadami terapii psychoanalitycznej
c) umiejętność diagnozy do psychoterapii i konceptualizacji problemu
d) umiejętność prowadzenia psychoanalitycznej psychoterapii.
e) przestrzeganie zasad profesjonalnych i etycznych

§6. Równoległość trzech elementów szkolenia całościowego

1) Ukończenie szkolenia całościowego potwierdzone uzyskaniem dyplomu wymaga równoległej realizacji przez cały czas trwania szkolenia (4 lata) trzech zasadniczych elementów: kształcenia teoretycznego (zasadniczego kształcenia całościowego zapewnionego przez podmiot szkolący oraz w razie potrzeby fakultatywnego kształcenia uzupełniającego, realizowanego przez kandydata we własnym zakresie), własnej psychoterapii (kandydat zobowiązany jest zapewnić ją sobie we własnym zakresie) oraz superwizji indywidualnej (kandydat zobowiązany jest zapewnić ją sobie we własnym zakresie).
2) Podmiot szkolący jest zobowiązany bezpośrednio poinformować kandydata o warunkach przedstawionych w §6 pkt. 1 na etapie rekrutacji, jeszcze przed rozpoczęciem szkolenia.
3) Podmiot szkolący jest odpowiedzialny za weryfikację realizacji tych elementów szkolenia całościowego, które kandydat realizuje we własnym zakresie, natomiast kandydat jest odpowiedzialny za coroczne dostarczanie zaświadczeń potwierdzających realizację superwizji oraz psychoterapii a także opinii od superwizora.

§7. Tryb uzupełniający w szkoleniu całościowym

1) W przypadku niespełnienia warunków wymienionych w §4, §5 oraz §6 kandydat nie może uzyskać dyplomu ukończenia szkolenia całościowego w normalnym trybie. Kandydaci mają wówczas możliwość kontynuowania szkolenia w trybie szkolenia uzupełniającego.
2) Zgody na udział w szkoleniu uzupełniającym udziela podmiot szkolący. Program szkolenia uzupełniającego obejmuje uczestnictwo w ciągu roku w przynajmniej 40 godzinach edukacyjnych kształcenia fakultatywnego równolegle do psychoterapii własnej i superwizji indywidualnej, aż do uzyskania wymaganej sumy godzin wszystkich elementów kształcenia oraz 4-letniej ciągłości szkolenia teoretycznego, superwizji indywidualnej i terapii własnej
3) Szczegółowe zasady uczestniczenia w zajęciach fakultatywnych określają §10 – §19.

§8. Monitorowanie przebiegu szkolenia całościowego

1) Zarząd podmiotu szkolącego okresowo monitoruje proces kształcenia kandydata i jego postępy. Podmiot szkolący jest zobowiązany wskazać opiekuna merytorycznego każdego kandydata. Opiekun merytoryczny po zakończeniu każdego semestru formułuje opinię na temat kandydata w oparciu o własne spostrzeżenia oraz ustne lub pisemne sprawozdania od nauczycieli i superwizorów biorących udział w procesie kształcenia. Podmiot kształcący decyduje o sposobie dokumentacji spostrzeżeń opiekuna merytorycznego oraz przekazywania opinii przez opiekuna merytorycznego.

2) Opinia na temat kandydata odnosi się w szczególności do:
a) posługiwania się wiedzą i rozumieniem z zakresu zdrowia psychicznego osób dorosłych,
b) posługiwania się założeniami i zasadami terapii psychoanalitycznej,
c) umiejętności diagnozy do psychoterapii i konceptualizacji problemu,
d) umiejętności prowadzenia psychoanalitycznej psychoterapii.
e) przestrzegania zasad profesjonalnych i etycznych,
f) umiejętności korzystania z superwizji.
3) Opiekun merytoryczny kandydata jest odpowiedzialny za weryfikację realizacji tych elementów szkolenia całościowego, które kandydat realizuje we własnym zakresie.

§9. Afiliacja programów szkoleń całościowych

1) Polskie Towarzystwo Psychoterapii Psychoanalitycznej może udzielić afiliacji programowi szkolenia całościowego w psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży prowadzonemu przez podmiot kształcący, stanowiący instytucję odrębną od Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej.
2) Podmiot kształcący musi dysponować kadrą edukacyjną opisaną w §2 oraz przedstawić program merytoryczny szkolenia zgodny z wymogami opisanymi w §3, §4, §5 oraz §6.
3) Podmiot kształcący musi utworzyć przynajmniej trzyosobową Radę Szkolenia odpowiedzialną za merytoryczny program szkolenia i nadzorującą jego przebieg. Rada Szkolenia składa się z superwizorów Sekcji DiM towarzystw zrzeszonych w EFPP lub psychoanalityków dzieci i młodzieży IPA. Uczestnictwo w Zarządzie szkolenia lub bycie jego właścicielem nie wyklucza możliwości zasiadania w Radzie szkolenia.
4) Podmiot ubiegający się o afiliację zobowiązany jest przedłożyć:
a) formularz afiliacyjny, potwierdzający zgodność programu szkolenia ze Standardami Szkolenia PTPP;
b) szczegółowy opis programu szkolenia, uwzględniający treści kształcenia oraz wskazujący nauczycieli realizujących ów program;
c) dowód uiszczenia opłaty afiliacyjnej w wysokości określonej przez Zarząd PTPP.
5) Rada PTPP przyznaje afiliację na podstawie pozytywnej oceny Formularza Afiliacyjnego, zgodności Programu Szkolenia ze Standardami Szkolenia PTPP oraz dowodu uiszczenia opłaty afiliacyjnej. Afiliacja szkolenia przyznawana jest na okres 6 lat.
6) Realizacja afiliowanego programu podlega bieżącej ocenie Rady (na podstawie przekazywanych co roku raportów).
7) Przedłużenie afiliacji wymaga ponownego przedłożenia Formularza Afiliacyjnego oraz opisu Programu Szkolenia, ocen rocznych formułowanych na podstawie przekazywanych raportów a także ponownego wniesienia opłaty afiliacyjnej.
8) Rada PTPP może przeprowadzić ponowną weryfikację spełniania kryteriów afiliacji przez dany podmiot szkolący przed upływem 6 lat na podstawie negatywnych ocen rocznych formułowanych w oparciu o przekazywane raporty, braku raportów rocznych lub powstania wątpliwości co do zgodności stanu faktycznego ze stanem raportowanym. W sytuacji gdy program przestaje spełniać wymagane kryteria, Rada może wycofać decyzję o afiliacji.
9) Opisane kryteria afiliacji obowiązują wszystkie programy szkoleniowe rozpoczynające się od września roku 2024.
10) Niniejszy dokument określa w paragrafach §1 – §8 niezbędne minima afiliacyjne. Poszczególne podmioty szkolące ubiegające się o afiliację mają prawo wprowadzać dodatkowe kryteria i wymogi według własnego uznania.

§10. Szkolenia fakultatywne

Kandydaci i członkowie PTPP mogą brać udział w przedsięwzięciach edukacyjnych, stanowiących element:
a) teoretycznego fakultatywnego kształcenia uzupełniającego, jeśli realizowane są po ukończeniu 4-letniego szkolenia całościowego, jednak bez spełnienia wymogu równoległości trzech części kształcenia (teoria, superwizja, terapia własna);
b) podyplomowego fakultatywnego kształcenia uzupełniającego, dokumentującego rozwój zawodowy po uzyskaniu dyplomu szkoły i/lub certyfikatu psychoterapeuty psychoanalitycznego dzieci i młodzieży.

§11. Elementy systemu kształcenia fakultatywnego

a) Seminaria teoretyczno-kliniczne: wydarzenie edukacyjne, realizowane przez przynajmniej 1 czynnego i 4 biernych uczestników, obejmujące minimum 3 godzinne spotkanie, polegające na omówieniu zagadnień teoretycznych oraz zagadnień klinicznych, w szczególności superwizji przypadku. Może stanowić pojedyncze wydarzenie lub odbywać się cyklicznie, np. co miesiąc.

b) Grupy superwizyjne: edukacyjne wydarzenie kliniczne, realizowane przez przynajmniej 1 czynnego i 4 biernych uczestników, obejmujące superwizję przypadku przez superwizora (czynnego uczestnika) oraz udział całej grupy (biernych uczestników) w dyskusji klinicznej

c) Wykłady poza konferencjami: wydarzenie naukowe oparte na przedstawieniu pojedynczego wykładu / prezentacji, realizowane przez przynajmniej 1 czynnego i 15 biernych uczestników.

d) Konferencje naukowe: wydarzenie naukowe oparte na wykładach / prezentacjach, realizowane przez przynajmniej 3 czynnych i 30 biernych uczestników. Wyróżnia się:
1) konferencje lokalne, gdzie wszyscy prelegenci reprezentują jedną instytucję,
2) konferencje ogólnopolskie (zaproszeni prelegenci reprezentują przynajmniej dwie różne krajowe instytucje) oraz
3) konferencje międzynarodowe (zaproszeni prelegenci reprezentują instytucje z przynajmniej dwóch różnych krajów).

e) Publikacje naukowe: publikacje poświęcone psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży . Wyróżnia się następujące rodzaje publikacji:
1) artykuł w popularno-naukowym (nierecenzowanym) czasopiśmie lub biuletynie branżowym;
2) artykuł w recenzowanym czasopiśmie naukowym;
3) artykuł w recenzowanym czasopiśmie naukowym, znajdującym się w wykazie czasopism naukowych MNiSW;
4) rozdział w monografii naukowej;
5) autorstwo monografii naukowej.

§12. Bierne i czynne formy kształcenia fakultatywnego

1) Kształcenie fakultatywne w przypadku elementów opisanych w §11 pkt. a), b), c) oraz d) realizować można w sposób bierny (uczestnicząc w wydarzeniu naukowym) bądź czynny (przygotowując i przeprowadzając merytorycznie wydarzenie naukowe). Kształcenie fakultatywne w przypadku elementu opisanego w §11 pkt. e) realizować można wyłącznie czynnie (przygotowując publikację).

2) Bierny udział w elementach kształcenia opisanych w §11 pkt. a), b) oraz c) jest automatycznie uznany za kształcenie fakultatywne w Polskim Towarzystwie Psychoterapii Psychoanalitycznej, jeśli owe wydarzenia są prowadzone przez osoby będące superwizorami sekcji DiM towarzystw zrzeszonych w EFPP oraz psychoanalitykami dzieci i młodzieży towarzystw zrzeszonych w IPA.

4) Bierny udział w przypadku elementu kształcenia opisanego w §11 pkt. d) jest automatycznie uznany za kształcenie fakultatywne w Polskim Towarzystwie Psychoterapii Psychoanalitycznej, jeśli przynajmniej połowę czynnych uczestników (prelegentów) stanowią superwizorzy sekcji DiM towarzystw zrzeszonych w EFPP oraz psychoanalitycy dzieci i młodzieży towarzystw zrzeszonych w IPA.

5) Bierny udział w elementach kształcenia opisanych w §11 pkt. a), b), c) oraz d) w przypadkach nie spełniających warunków przedstawionych w §13 i §14 może zostać uznany za kształcenie fakultatywne w Polskim Towarzystwie Psychoterapii Psychoanalitycznej na wniosek członka PTPP uczestniczącego biernie w tych przedsięwzięciach. Decyzję dotyczącą uznania kształcenia fakultatywnego podejmuje wówczas Komisja Szkoleniowa Rady Towarzystwa w oparciu o:
a) zgodność przedsięwzięcia z ideami psychoanalitycznymi oraz
b) merytoryczne przygotowanie osób prowadzących. Komisja Szkoleniowa Rady Towarzystwa jest zobowiązana prowadzić ewidencję podjętych decyzji dotyczących kształcenia fakultatywnego.

6) Czynny udział kandydatów i członków PTPP w elementach kształcenia opisanych w §11 pkt. a), b), c) oraz d jest jest automatycznie uznany za kształcenie fakultatywne w Polskim Towarzystwie Psychoterapii Psychoanalitycznej.

7) Czynny udział kandydatów i członków PTPP w elementach kształcenia opisanych w §11 pkt. e) może zostać uznany za kształcenie fakultatywne, jeśli przygotowana publikacja odnosi się do zagadnień związanych z psychoterapią psychoanalityczną dzieci i młodzieży. W przypadku opisanym w §11 pkt. e) podpunkt 3), przygotowanie publikacji jest automatycznie uznana za kształcenie fakultatywne w Polskim Towarzystwie Psychoterapii Psychoanalitycznej. W przypadkach opisanych w §11 pkt. e) podpunkt 1), 2), 4) oraz 5) przygotowanie publikacji może zostać uznane za kształcenie fakultatywne w Polskim Towarzystwie Psychoterapii Psychoanalitycznej na wniosek członka PTPP przygotowującego publikację. Decyzję dotyczącą uznania kształcenia fakultatywnego podejmuje wówczas Komisja Szkoleniowa Rady Towarzystwa w oparciu o ocenę merytorycznej wartości organu wydającego publikację. Komisja Szkoleniowa Rady Towarzystwa jest zobowiązana prowadzić ewidencję podjętych decyzji dotyczących kształcenia fakultatywnego.

§13. System przeliczania godzinowego dla biernych i czynnych form kształcenia fakultatywnego

Uwzględniając nakład pracy włożony w czynne przygotowanie wydarzeń edukacyjno-naukowych oraz bierne uczestnictwo w niektórych z nich ustanawia się następujący przelicznik godzinowy dla poszczególnych elementów kształcenia fakultatywnego:

a) udział bierny:
1) w seminariach teoretyczno-klinicznych: liczba godzin równa faktycznej liczbie godzin trwania wydarzenia
2) w grupach superwizyjnych: liczba godzin równa faktycznej liczbie godzin trwania wydarzenia
3) w wykładach poza konferencjami: liczba godzin równa faktycznej liczbie godzin trwania wydarzenia
4) w konferencjach naukowych: liczba godzin równa faktycznej liczbie godzin wydarzenia, pomnożona przez 1 dla konferencji lokalnych, przez 1,5 dla konferencji ogólnopolskich oraz przez 2 dla konferencji międzynarodowych (zgodnie z definicjami sformułowanymi w §11 pkt. d)

b) udział czynny:
1) w seminariach teoretyczno-klinicznych: liczba godzin równa faktycznej liczbie godzin trwania wydarzenia pomnożona przez 3
2) w grupach superwizyjnych: liczba godzin równa faktycznej liczbie godzin trwania wydarzenia
3) w wykładach poza konferencjami: liczba godzin równa faktycznej liczbie godzin trwania pomnożona przez 10
4) w konferencjach naukowych: liczba godzin równa faktycznej liczbie godzin wydarzenia, pomnożona przez 10 dla konferencji lokalnych, przez 20 dla konferencji ogólnopolskich oraz przez 30 dla konferencji międzynarodowych (zgodnie z definicjami sformułowanymi w §11 pkt. d)
5) w przygotowaniu publikacji: dla artykułu w nierecenzowanym czasopiśmie – 5 godzin; dla artykułu w recenzowanym czasopiśmie naukowym – 15 godzin; dla artykułu w recenzowanym czasopiśmie naukowym znajdującym się w wykazie MNiSW – liczba godzin równa liczbie punktów MNiSW; dla rozdziału w monografii – 30 godzin, dla autorstwa monografii – 200 godzin.

§14. Ewidencjonowanie godzin kształcenia fakultatywnego

Członkowie i kandydaci PTPP są odpowiedzialni za samodzielne ewidencjonowanie godzin poświęconych na kształcenie fakultatywne. Jeśli kształcenie fakultatywne stanowi element kształcenia uzupełniającego po ukończeniu szkolenia całościowego, podmiot szkolący jest odpowiedzialny za weryfikację realizacji godzin kształcenia fakultatywnego.

CZĘŚĆ III. Formularz Afiliacyjny

Formularz Afiliacyjny

  1. Kwalifikacja kandydatów:
    Czy wymagania stawiane kandydatom do szkolenia są przynajmniej równie wysokie, jak wymagania określone w Standardach PTPP? (Tak / Nie)
  2. Nauczyciele:
    Czy kadra szkoląca spełnia warunki opisane w Standardach PTPP (Tak/ Nie)
  3. Czas trwania i liczba godzin poszczególnych modułów
    Czy program szkolenia spełnia minima godzinowe określone szczegółowo w Standardach PTPP, w szczególności minima godzinowe dla szkolenia teoretyczne, wymaganej terapii własnej, wymaganej superwizji indywidualnej oraz wymaganego stażu klinicznego? (Tak/Nie)
  4. Program szkolenia
    Czy program szkolenia spełnia minima godzinowe dla poszczególnych obszarów, wskazane w Standardach PTPP, oraz czy zawiera niezbędne moduły, wskazane w Standardach PTPP? (Tak/Nie)
  5. Końcowa kwalifikacja
    Czy końcowa kwalifikacja kandydatów odbywa się zgodnie z procedurami opisanymi w Standardach PTPP? (Tak/Nie)
  6. Równoległość trzech elementów szkolenia.
    Czy kandydaci informowani są bezpośrednio przed rozpoczęciem szkolenia o wymogu równoległości trzech elementów szkolenia (kształcenie teoretyczne, superwizja indywidualna, terapia własna) przez całe 4 lata trwania programu? (Tak/Nie)
  7. Szkolenie uzupełniające.
    Czy kandydaci są informowani bezpośrednio przed rozpoczęciem szkolenia o niemożności uzyskania dyplomu ukończenia szkolenia oraz o konieczności poddania się szkoleniu uzupełniającemu w przypadku niedopełnienia wymogu równoległości trzech elementów szkolenia? (Tak/Nie)
  8. Monitorowanie przebiegu szkolenia.
    Czy przebieg szkolenia kandydatów jest monitorowany zgodnie ze Standardami PTPP? (Tak/Nie)

Dla uzyskania afiliacji wymagane jest udzielenie pozytywnych odpowiedzi na wszystkie pytania zawarte w formularzu.

Bądź na bieżąco

Przejdź do treści